Deel 1: Moskou

18 september 2017 - Moskou, Rusland

Hallo allemaal,

Vandaag alweer 3 dagen weg van huis, dus tijd voor het eerste reisverhaal. Vrijdagnacht vertrokken wij richting vliegveld Düsseldorf. Daar aangekomen bleek dat er meer mensen die ochtend op het vliegtuig wilden stappen en in Dusseldorf deden ze alles op het dode gemakje, zodat wij bijna ons vliegtuig gemist hadden. Wij renden om 06.18 het vliegtuig in en de vlucht stond gepland voor 06.20. Een hoop stress, maar we zaten erin!! Naast ons zat een Rus (wij denken met vliegangst) die zich in 2 uurtjes tijd een flesje Red Label naar achteren gooide. En dat om half 7 's ochtends. Wel heel fijn: hij regelde alles voor ons, van koffie en thee tot ontbijt. Hij vroeg zelfs of we een drankje meedronken, maar daar hebben we toch maar voor bedankt.

Eenmaal aangekomen in Moskou, of zoals de Russen zeggen: Mockba, werden wij naar ons hotel gebracht en zijn wij zelf de stad in gegaan. Ons viel al snel op dat de stad heel erg schoon en netjes is, nergens afval te bekennen. Verder heel veel verschillende gebouwen met prachtige architectuur. Heel gedetailleerd en met allemaal schattige kleurtjes. Wat ik zelf heel leuk vond waren de vele torentjes op de kerken en gebouwen, weer in allemaal mooie vormen en leuke kleurtjes.

De Russen en hun Russische taal zijn één. Er spreekt geen mens Engels en de Russische taal met haar rare tekentjes is voor ons onbegrijpbaar. Na 3 dagen lukt het om enkele tekentjes te ontcijferen. Met handen en voeten dus, en dat werd vaak niet begrepen. Het meeste hebben we dus zelf uitgezocht. Fooi geven probeerden we, maar ze gaven ons steeds al het wisselgeld terug.

Moskou is een zeer welvarende stad, dit ten opzichte van de rest van Rusland. In het centrum liggen de winkels van ALLE designermerken die je je kunt bedenken (helaas zit mijn backpack tot de nok toe gevuld) en er rijden zoveel Porsche Cayennes en Range Rovers rond dat dat na een tijdje zijm gaan tellen hoeveel we er in een kwartiertje zagen langskomen.

Op dag 2 hadden wij een stadstour gepland. Deze stadstour bleek uiteindelijk van 9 tot 1 te duren. We zijn toen op het dichtstbijzijnde bankje even gaan uitrusten. Inze stappenteller gaf 21 km aan!! Moskou is zo'n immens grote stad, maar we hebben wel heel veel gezien in die 4 uur. Mede dankij onze leuke gids Ivan en het heerlijke stadstour-weer.

We zijn met Ivan langs de verschillende metrostations gegaan. De metrostations zijn namelijk een bezienswaardigheid op zich: de namen van de stations hebben vaak een bijzondere historische betekenis en deze namen corresponderen ook met de kunst jn de stations. Alles in Moskou heeft te maken met oorlog en er wordt dan met name gehamerd op de overwinningen die Rusland heeft geboekt. Ivan bevestigde wat ons al was opgevallen: Moskou is echt een 'clean city'. De metrostations zijn net als de straten vrij van afval. Een Rus was zelfs de roltrap en de spiegels in de metro aan het poetsen. Verder waren er in de metrostations speciale plekken waar muzikanten konden optreden. Alleen in deze speciale cirkels mochten zij spelen.

De volgende ochtend protesteerden onze spieren. Wij hadden vanochtend allebei MEGA spierpijn doordat we al 2 dagen aan het 'citytrippen' waren. Op de planning stonden het mausoleum waar Lenin ligt opgebaard, het Gorky park en een kunstmuseum.

Het mausoleum bleek dicht op maandag. Heel erg jammer! Meteen door naar het Gorky park, lekker gewandeld en gechilled in de zitzakken die daar overal lagen. Overal stonden kraampjes die ijsjes verkochten en je zag dan ook iedereen met zo'n ijsje lopen. Volgens Ivan werden die ijsjes nog steeds gemaakt volgens 'Soviet recipe'. Ze waren in ieder geval heerlijk. Verder heel veel eekhoorntjes gespot.

Toen we uit het park liepen en de metro wilden pakken, bleek onze metrokaart verdwenen. "Het ene moment was tie der nog en het andere moment was tie weggevlogen", zoals Guy zelf zegt. We zijn dan ook al 3 hele dagen van huis dus het moest er nu wel ergens van komen dat we iets kwijt zouden raken. Check!

We wilden nog graag naar een museum en zijn uiteindelijk naar het Garage Museum of Contemporary Art geweest. Hier was een tentoonstelling te zien over 'bone music'. Erg interessant! In de Sovjet tijd werden muziek en dans verboden, dus zochten ze manieren om toch (illegaal) muziek te maken en te dansen.

Ten slotte gegeten bij een heel leuk tentje dat tevens ping-pong club was. De ping-pongers gingen er helemaal voor, tot natte, bezweten t-shirts aan toe, en er werd steeds doorgewisseld. Het restaurant was hip en healthy.

Net boodschapjes gedaan voor de komende 4 dagen in de trein: oploskoffie, thee, noodles, chips in de smaken kreeft en garnaal (!!!) en wodka.

Nu lekker slapen en morgenmiddag de trein in. Ben heel erg benieuwd naar de ervaringen die we daar zullen opdoen! Zaterdag komen we dan aan in Irkutsk.

Slaap lekker en tot de volgende!

Liefs,

Esmée en Guy

Ps. Na mijn 6-jarige studie rechten is mijn schrijven nogal zakelijk. Ik hoop dat dit in de komende 3 maanden een beetje wordt afgezwakt :)

1. Pascalle:
    Leuk!! Veel plezier daar! Waar zijn de fotos? 😉
  2. Olga crombag:
    Hey Esmée en Guy,
    Al veel gezien in relatief korte tijd!
    Leuk om te lezen, ik ben al benieuwd naar het volgende blog.
    Veel plezier!😘😘
  3. Jenny Houtvast:
    Hey Esmeé en Guy,
    Leuk om jullie verslag te lezen en prachtige foto's te bekijken. Verheug me op het volgende blog, we reizen met jullie mee!
    Geniet ervan! Veel liefs xxx
  4. Ziggi:
    18 september 2017
    Wij vinden het schrijven helemaal niet zo zakelijk, zijn blij voor jullie dat de reis begonnen is.
    Werk verder aan de conditie,voorspoedige treinreis en laat de wodka smaken.
  5. Adèle Bisscheroux:
    19 september 2017
    Prachtige foto's!! Ech leuk om uch zoa te volge.
    Geneet ze en rustig aan mit de wodka😜😍
  6. Helga Zeegers-Berghof:
    Hoi Guy en Esmée,
    In die paar daog höb geer al 'nne hoop metgemaak. En prachtige foto's. Sjrief d'r mer op los.
    Geneet vaan de treinreis. Gooj reis🚞
  7. Jolien Rutten:
    Hoi Guy en Esmee! Wat leuk om te lezen! Xxx
  8. Inge Spierenburg.:
    20 september 2017
    Hallo Guy en Esmee,genoten van jullie reisverslag en mooie foto's.Geniet nu van de trein-reis.Goede reis verder.
  9. Sanne Snel:
    28 september 2017
    Wat een mooie foto's xxxx