Deel 2: treinreis naar Irkutsk

23 september 2017 - Irkutsk, Rusland

Dinsdag aan het begin van de middag werden we opgehaald en naar het station gebracht waar onze TransMongolië-express zou gaan beginnen. In vergelijking met Nederland zijn de treinen hier nogal prehistorisch. Ons werd gewezen waar onze coupé voor de komende 4 dagen en 4 nachten zou zijn. Hier troffen we onze eerste medereiziger aan: een Rus. Wij hadden namelijk gekozen voor een 2e klas coupé, wat wil zeggen dat je mogelijk nog met twee anderen een coupé moet delen. Leuk, als je een beetje geluk hebt met je medereizigers.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik daar wel het meest tegenop zag; de kans dat je met minder nette, naar zweet (of alcohol) stinkende, snurkende, scheten latende mensen voor zo'n lange tijd in een ruimte komt te zitten. Maar, de Rus was een zeer nette man en begon meteen enthousiast een praatje met ons te maken, totdat hij merkte dat wij geen Russisch spraken (tot ieders grote verbazing steeds hier) en we overgingen op gebarentaal. Guy had zich deze taal al snel eigen gemaakt en kon prima communiceren met de vriendelijke meneer.

De coupé's in de trein zijn oud maar zeer netjes, echt dikke prima! Ik voelde me meteen thuis, bedjes opgemaakt, dekentje over je heen en boekjes lezen, spelletjes spelen en naar buiten kijken. De indeling van de coupé's is echt efficiënt: 2 stapelbedjes met een tafeltje en onder de bedden opslagruimtes voor je tassen/koffers. De bovenste bedden zijn opklapbaar zodat je overdag beneden kunt zitten en je dus wat ruimer plaats hebt. Het blijft qua comfort natuurlijk vergelijkbaar met kamperen, maar dat maakt zeer zeker ook de sfeer. Een aantal coupé's naast ons zit een Russische gezin met twee volwassenen en 4 kinderen in één coupé. Lekker knus zal ik maar zeggen.

Dan de verwarming in de trein: die staat op standje "broeikast". Guy ging daardoor wel vaker bijna van zijn stokje, maar zelfs ik als koukleum wist soms niet goed waar ik het moest zoeken. De thermometer gaf in de relatief frisse gangetjes 26 graden aan. Dat zegt iets over de temperatuur in de coupé's. En ik had nog wel zo'n lekker chillpakje voor in de trein gekocht voordat we vertrokken. Ik weigerde dan ook om dit uit te trekken!

De eerste dag in de trein hebben we alles een beetje verkend en leerden we hele aardige Nederlanders kennen. Die avond gezellig in hun coupé wodka gedronken en een beetje verteld. We waren blijkbaar iets te luidruchtig terwijl de andere mensen al allemaal lagen te slapen, zodat een Russische coupédame op niet al te vriendelijke toon ons even de wacht aan kwam zetten. Ze gaf ons een nogal agressieve "SSSSSJHT" en vervolgde toen haar verhaal in het Russisch. Geen idee wat ze zei maar het leek erop dat ze bedoelde dat het tijd was om te gaan slapen, dus dat deden we.

De volgende dag ging de vriendelijke Rus eruit en kregen we nieuwe medereizigers. Twee nieuwe Russen, waarvan er een mijn grootste nachtmerrie werd. Hij ging meteen naar de restauratieruimte om zich compleet vol te laten lopen met sterke drank, waarna hij in bed ging liggen, scheten liet en snurkte zoals nooit eerder gehoord. Guy zei: "ook dit is een ervaring", en zo moest ik het inderdaad maar bekijken. Gelukkig gingen zij vrij snel (na ongeveer 7 uur) weer uit de trein en kregen we een nieuwe Nederlander in onze coupé. Die avond dronk ook hij gezellig mee en probeerden we iets stiller te zijn zodat we de coupédame niet opnieuw boos zouden maken. Dit mislukte.

Terwijl ik dit schrijf zijn we bezig aan de derde treindag. Het is hier inmiddels 4 uur later dan in Moskou, dus 5 uur later dan in Nederland. Bereik hebben we hier lettelijk nergens, aangezien de trein voor het overgrote gedeelte door the middle of nowhere rijdt. En eigenlijk is dat ook wel een heerlijk gevoel. Je bent eens een keer niet bezig met de hele dag te kijken op je telefoon, bang dat je iets mist op de sociale media. We zijn wel helemaal zen daardoor!

Over een paar uur hebben we weer een grote stop, wat betekent dat we ongeveer een half uurtje stilstaan en je tijd hebt om even je benen te strekken en een frisse neus te halen. Op de stations staan mensen die eten en drinken verkopen. Je hebt vaak geen idee wat voor eten je koopt want dat kunnen ze je niet uitleggen, dus maar gewoon proberen. We hopen allemaal stiekem dat we straks op een station komen en dat we daar opeens de "M" van MacDonalds zien. Gewoon even voor de lekkere honger!!

Morgen nog één treindag te gaan en dan komen we aan in Irkoetsk. Daar verblijven we in homestays en brengen we een bezoek aan het Baikalmeer. Ik hoop in Irkoetsk dit verhaal te kunnen uplaoden.

Vervolg:

Gisteravond nadat ik dit geschreven had nog een leuke avond gehad en hiervan wilde ik jullie nog het een en ander vertellen. Ik vertelde over de lange stop waar handelaren eten proberen te verkopen. Omdat ze zien dat wij westers zijn, komen ze vaak met z'n allen op ons afgestormd. Dus wij staan daar vaak met de Nederlanders en dan een stuk of 10 handelaren om ons heen die allemaal ongeveer of zelfs precies hetzelfde aan ons proberen te verkopen. Gisteren hadden ze gerookte, gedroogde, HELE vissen bij zich, die heerlijk roken. Dus wij met ons 4en twee vissen gekocht. Gelukkig hebben we een oud-visser in ons midden die de vissen keurig en zeer secuur van hun graten ontdeed. Verder nog allemaal verschillende broodjes gekocht voor erbij. Een specialiteit van hier, of het is in ieder geval iets dat we steeds weer tegengekomen, zijn de broodjes (vaak gefrituurd) met een soort aardappelpuree erin. Als toetje nog een cheesecakebroodje en een soort omelet/eierkoek (viel niet zo in de smaak).

Wij vervolgden onze avond, als iedere avond, met een aantal potjes yahtzee samen met de Nederlanders, tot op een bepaald moment een Rus, uiteraard nogal dronken, ons chocolaatjes kwam aanbieden en een praatje kwam maken. Hij wist zich al snel naar binnen te praten en een plaatsje in de coupé te veroveren. Door middel van een beetje Duits en heel veel Google Translate wisten we een behoorlijk gesprek met hem te voeren. Hij liet ons filmpjes zien van zijn familie en waar hij naar op weg was. We moesten vieze wodka met hem drinken die zo sterk was dat het rook naar spiritus, of in ieder geval naar iets niet-drinkbaars. Gisteravond was toevallig ook de meest warme avond in de trein. De kacheltjes waren loeiheet. Met de Rus in onze coupé hadden we er nog een tweede kacheltje bij.

De Rus was al enthousiast toen hij binnenkwam maar dat level stijgde met de minuut. Hem was blijkbaar door de coupédame de wacht aangezet en hij moest eigenlijk gaan slapen, maar doordat hij bij ons naar binnen was geglipt kon hij dat nog even uitstellen. Naar ons kon hij alleen maar duimen opsteken en zeggen hoe leuk hij ons vond. Ook probeerde hij in zijn enthousiasme kussen te geven, maar doordat zijn reactievermogen door de wodka was aangetast, konden wij deze gelukkig ontwijken.

Dat tijdsverschil haalt je wel een beetje uit je ritme. In de trein leven we nog steeds naar de tijd in Moskou, terwijl het buiten de trein 4 uur later is. Het is dan bijvoorbeeld 4 uur 's middags en pikkedonker. Wij gaan iedere avond rond 1 uur slapen, maar feitelijk is het dan al 5 uur in de ochtend. De zon komt dan ook vrij snel op nadat wij in bed zijn gekropen... Vanavond op tijd naar bed want we komen morgenochtend om half 7 aan op het station. Waar kijk ik het meeste naar uit? Douchen!! Morgen is het zaterdag en ik heb vanaf dinsdag al niet meer gedoucht. Jullie kunnen je vast wel voorstellen hoe mijn haar er op dit moment uitziet. Of doe ook eigenlijk maar niet....!