Deel 9: Singapore

21 december 2017 - Singapore, Singapore

Onze laatste stop: Singapore. Heel fijn om hier, in deze wereld van luxe en welvaart, onze reis te eindigen. Zo konden we alweer een beetje wennen aan de wereld thuis. Singapore is echter nog wel een schepje bovenop Nederland. Gelukkig dat we gezorgd hadden dat we nog wat geld over hadden, anders hadden we hier drie dagen op een stokje kunnen bijten...

Het weer in Singapore kan ik kort omschrijven als heet en vochtig. De weer-app geeft 32 graden aan, maar zegt erbij dat dit voelt als 37 graden. De eerste twee dagen was het vooral bewolkt, dat was nog enigszins te doen. De derde dag scheen de zon. Die dag hebben we geprobeerd niet te veel kilometers af te leggen en vooral de metro te pakken.

Over wat te doen in Singapore hoefden we niet na te denken. We hadden een uitgebreide 3-dagenplanning met routebeschrijving, compleet met afbeeldingen en al, van Jolijn gekregen. Sowieso heel leuk om hier te zijn aangezien zij hier vier maanden heeft geleefd. Het leuke aan Singapore vond ik vooral dat het een totaal andere wereld is dan wij gewend zijn. De skyline in Singapore is prachtig, ik was vanaf het begin helemaal obsessed met de wolkenkrabbers. Vooral 's avonds ik het donker, als alle lichtjes branden. Daarnaast zijn deze gebouwen niet zomaar gebouwen. Singapore is hypermodern en daar is bij de vormgeving van de gebouwen zeker rekening mee gehouden. Indrukwekkende architectuur met een futuristisch uiterlijk. De gebouwen zijn gebouwd in allemaal aparte, haast onhoudbare vormen en voorzien van stellages, bogen, gaten, beplanting, spiegels, etc.

In deze gebouwen zitten belangrijke bedrijven en vooral veel banken. Singapore is echt een business land. Op straat zie je heel veel mensen in pak, ook veel Westerse zakenmensen. Het lijkt bovendien wel alsof het hier iedere dag vrijdag is: rond een uur of 4/5 trekken alle zakenmensen de café in voor de dagelijkse VrijMiBo (vrijdagmiddagborrel).

Een belangrijk vervoermiddel in Singapore is de elektrische step. Ik zag ze constant en overal.

Een belangrijke regel in Singapore: kauwgum is verboden op straat. We hebben de twee pakjes dus maar meteen uit onze tas gehaald aangezien wij de hele dag door knauwelden. We zouden er daarom uit automatisme weleens een in onze mond kunnen stoppen. Singapore kwam op ons meteen al over op een zeer gestructureerd land, waar iedereen volgens de regeltjes leeft en waar deze regels ook streng worden gehandhaafd. Eten en drinken in openbare ruimtes (zoals de metro) is verboden. Boete: 500 dollar. Ditzelfde geldt voor roken in openbare ruimtes. Boete: 1000 dollar. Eveneens verboden is het meenemen van Durian in openbare ruimtes. Deze laatste regel: zeer begrijpelijk en volkomen terecht.

Ons hostel lag in Chinatown. Ik hoor jullie denken: en die vervelende Chinezen dan? Inderdaad, onze laatste beproeving. We begonnen onze eerste dag dus gelijk hier. Een prachtige tempel (de aller aller laatste) bekeken, een van de mooiste die ik in deze drie maanden gezien heb. Super mooie kleuren en helemaal tot in detail afgewerkt. Save the best for last!

Wat ons meteen opviel was de grote hoeveelheid Indiërs in dit land. Vandaar ook dat je in Singapore op veel plekken Indisch kunt eten. Wij hadden allebei nog nooit Indisch gegeten en ik moet zeggen, dat beviel goed.

De eerste avond zijn we meteen naar het mooie Marina Bay geweest, met haar Gardens by the Bay en het Marina Bay Sands. Aan het begin van onze reis hadden we ons voorgenomen om een nachtje te boeken in dit geweldige hotel, maar gedurende onze trip moesten we keuzes maken en hebben we besloten dat we 350 euro toch wel erg veel geld vonden om te besteden aan een kamer en een bed. Want dat was het uiteindelijk wel, de prijzen voor eten en drinken daar gaan namelijk ook nergens over, dus dan zouden we buiten het hotel moeten gaan eten en drinken, hetgeen natuurlijk afbreuk doet aan de hele beleving van een nacht in een dergelijk hotel.

Wel zijn we die avond naar de top van het hotel geweest. Bovenop ligt namelijk een rooftopbar (en de grootste infinity pool ever, sooooo impressive), waar je na ieder één cocktail te hebben gedronken maar liefst 56 dollar lichter bent. We hebben het daarom ook maar bij één gelaten.

Op onze tweede dag 'moesten' we eerst gaan shoppen. Leuke kerstoutfit gekocht! Daarna zijn we naar Little India gegaan, een Indiase wijk in Singapore. Zoiets als Chinatown, maar dan vol met Indiërs in plaats van Chinezen. Hier weer lekker Indisch gegeten: een soort van pannenkoeken en crispy brood (lijkt op kroepoek) met groenten en sausjes. We herkenden de Ras El Hanout kruiden van thuis. We moesten even wennen aan de eetmanieren van de Indiërs. Zij eten ALLES met hun handen. De pannenkoeken werden gescheurd en door de sausjes gehaald. Maak even een voorstelling van hoe de handen van deze mensen er aan het eind van hun maaltijd uitzien... Wij kregen er gelukkig meteen een vork en een lepel bij.

Daarna naar een gezellig straatje geweest vol met hippe winkeltjes en leuke cafeetjes. In een van die cafeetjes een selfie coffee laten maken (zie foto). Een groep Chinezen stond voor ons in de rij, zodat het even duurde voordat we aan de beurt waren. Chinezen en selfies maken is natuurlijk wel een dingetje. Ik denk dat ze na ongeveer 25 pogingen eindelijk tevreden waren met het resultaat.

'S avonds naar weer een rooftopbar geweest, waar ze hun eigen bieren brouwden. Level33 was de naam, de bar was op de 33ste verdieping. Bij binnenkomst zagen we de grote tanks al staan. Ook maakten ze cocktails met bier, heel speciaal. Ik heb er twee geproefd: een met pilsener, champagne, crème de cassis en a touch of gold (glitter in mijn champagne) en de ander met bruin bier, havana rum, aardbeienlikeur, mangosap en ananassap. In deze bar hing een relaxed sfeer en hier had je het beste uitzicht op de Marina Bay en het hotel. Elke avond is er een lichtshow op het water in de Marina Bay. Deze konden we vanaf de rooftop perfect aanschouwen.

De derde en laatste dag. We zijn die dag naar de Flowerdome en de Cloud Forest geweest. Ik omschrijf het als twee doorzichtige koepels met de flora uit verschillende delen van de wereld. Het is eigenlijk een grote, prachtig aangelegde en onderhouden, tuin. Extra voordelig was dat het die dag buiten nogal warm was maar dat in de koepels de temperatuur geregeld werd en het constant zo'n 23 graden was. Heerlijk die afkoeling, ik had zelfs een beetje kippenvel. Dat beloofd wat voor als we morgenvroeg in Amsterdam landen en het buiten zo'n 7 graden is... Leuk om te weten: de 'bomen' in Gardens by the Bay bevatten zonnepanelen en de energie die daarmee verzamelt wordt is genoeg om de Flowerdome en de Cloud Forest van stroom te voorzien. Daarnaast wordt het regenwater ook opgevangen en hergebruikt. Het gehele Gardens by the Bay is daarmee energie-neutraal.

Die avond hebben we voor het eerst een beetje van de planning afgeweken, omdat we zo'n zin hadden in pizza (voor ze zoveelste keer) en wijn.

Op dit moment zijn we in het hostel en vertrekken we dadelijk naar het vliegveld. Het schijnt dat je op luchthaven van Singapore nog wel een paar uurtjes door kunt brengen.

Dan wilde ik bijna zeggen: "tot de volgende", maar dit was het dan. We hebben het de laatste 3 maanden heel erg naar onze zin gehad en gaan met een dubbel gevoel terug. Heel veel zin om naar huis te gaan en iedereen weer te zien en gezellig kerst te vieren, maar ook zeer jammer dat deze reis ten einde is. De 3 maanden zijn omgevlogen, we hebben genoten!

1. Nettie van der Zwan:
    21 december 2017
    fijn dat de reis zo goed bevallen is een ervaring voor het leven.
    FIJNE kerstdagen en een goed 2018
  2. Helga Zeegers-Berghof:
    21 december 2017
    Dat waor ut 🔝reis. Iech höb genote vaan eur reis verhaole. 🗺Kom weer good teruk en un hiel Gooj reis ✈️
    Zaolege keersemes en alle goods veur 2018
  3. Inge Spierenburg.:
    22 december 2017
    Dat was het dan!Geweldig ook weer dit reisverslag. En de mooie foto's.Een reis om nooit te vergeten.Super!